Modernizm w ogólności, a w architekturze w szczególności, jest konceptem związanym ze światem Zachodu. Międzynarodowe studia postkolonialne gruntownie przeanalizowały związki pomiędzy oświeceniowym projektem nowoczesności i praktyką kolonializmu. W tym numerze „Autoportretu” podejmujemy się analizy uwikłań modernizmu w struktury władzy i dominacji, przyglądamy się także pozaeuropejskim realizacjom modernistycznych architektów.
Czy musiało dojść do pełnoskalowej wojny w bezpośrednim sąsiedztwie Unii Europejskiej, żeby we współczesnej świadomości części Europejczyków, głównie tych ze Wschodu, uprawomocniła się myśl, że putinowska Rosja od dziesięcioleci działa w militarystycznej logice kolonialnego petroimperium? Bolesne otrzeźwienie dotyczy także naszej redakcji: gdyby Putin 24 lutego 2022 roku nie rozpoczął kolejnej fazy wojny w Ukrainie, w tym numerze „Autoportretu” z pewnością nie znalazłoby się tak wiele tekstów analizujących rolę Rosji jako brutalnego kolonizatora.
W numerze: Jewgienija Gubkina, Daria Boczarnikowa, Michał Murawski, Kinga Nędza-Sikoniowska, Karol Kurnicki, Lela Rekhwiaszwili, Łukasz Dąbrowiecki, Jyoti Hosagrahar, Sharon Rotbard, Michał Kowalski, Dorota Jędruch, Hannah Le Roux, Bartosz Wójcik