14 | 03 | 2018

Spotkanie wokół numeru Autoportretu „Architektura awangardy”

W poniedziałek 19 marca o godz. 18.00 zapraszamy do warszawskiego Baru Studio na spotkanie z Aleksandrą Kędziorek i Marcinem Wichą dotyczące bieżącego numeru Autoportretu „Architektura awangardy”. Spotkanie poprowadzi Alicja Gzowska.

W najnowszym numerze „Autoportretu” podejmujemy temat architektury radykalnej, zrywającej z dotychczasową konstrukcją świata. Pytamy o współczesne znaczenie idei odziedziczonych po dwudziestowiecznej awangardzie. Prezentujemy kluczowe dla ruchów awangardowych diagnozy i postulaty. Analizujemy ich retorykę i estetykę oraz sposoby ich użycia. Konfrontujemy się z mitologiami architektonicznej awangardy i poniesionymi przez nią porażkami, a także szukamy postaw awangardowych we współczesnej architekturze.
O tych wątkach porozmawiamy podczas spotkania z autorami tekstów w numerze.

Aleksandra Kędziorek – kuratorka, krytyczka i historyczka sztuki. Współredaktorka (wraz z Łukaszem Rondudą) książki Oskar Hansen – Opening Modernism (MSN 2014). Koordynowała w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie projekt badawczy poświęcony twórczości Hansenów; obecnie działa w Fundacji Bęc Zmiana. W Autoportrecie opowiada Magda Roszkowska o awangardowych aspektach działalności Oskara i Zofii Hansenów.
Marcin Wicha – grafik, rysownik, felietonista, pisarz. Współwłaściciel firmy projektowej „Frycz i Wicha”, autor książek dla dzieci, a także Jak przestałem kochać design (Karakter, 2015) i Rzeczy, których nie wyrzuciłem (Karakter, 2017). W numerze pokazuje użycie rosyjskiego konstruktywizmu jako estetycznego pokrowca skrywającego nadużycia dawnych i obecnych reżimów w Rosji.
Alicja Gzowska – doktoryzuje się i wykłada w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, zajmując się architekturą inżynieryjną lat 50. i 60. XX wieku w Polsce. Autorka monografii „Szesnaście żelbetowych kwiatów. Dworzec kolejowy w Katowicach”, (wyd. „Śląsk”, 2012) oraz współautorka książki „Postmodernizm Polski” z Lidią Klein” (wyd. 40 000 Malarzy, 2013). Pracowała w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Warszawie.